Syksy ja loppuvuosi ovat myynnissä usein vauhdikasta aikaa. Tavoitteet kummittelevat takaraivossa, kalenterit täyttyvät tapaamisista ja olo voi tuntua siltä, että nyt pitää painaa kaasua kahta kauheammin. Tiedän hyvin tunteen: samaan aikaan jännittää, väsyttää ja innostaa!
Blogi
Reklamaatiot. Ne viestit tai valitukset, jotka saapuvat juuri silloin kun ei millään ehtisi – ja joiden aiheuttama huokaus kuuluu kilometrien päähän. Silti ne ovat ehkä yritystoiminnan aliarvostetuin tilaisuus näyttää, mistä yritys on oikeasti tehty.
Olin hiljattain mukana inspiroivassa Sales Leaders Sisters Forumissa Helsingissä, joka oli suunnattu erityisesti naisille myynnin johtotehtävissä. Tapahtumassa Kaisu Korolainen sanoitti jotakin hyvin olennaista:
Osaatko ottaa palautetta vastaan?
Saatko mielestäsi tarpeeksi palautetta tekemästäsi työstä?
Asiakas keskiössä - onko näin?
Minua pyydettiin viime vuonna kouluttamaan eräälle tiimille asiakaslähtöisyyttä ja "oikeanlaista asennetta" yrityksen asiakkaita kohtaan. Koulutuspäivät olivat onnistuneita ja koin, että minulla oli hyvin paljon annettavaa aiheen tiimoilta vankan asiakaspalvelutaustani ansiosta. Innostuin asiasta niin paljon, että sen myötä syntyi...
Miten toimitusjohtaja vastaa puhelimeen?
Olen toiminut myynnin parissa erilaisissa myynnin tehtävissä usealla toimialalla viimeiset pari vuosikymmentä. Koska kokemukseni ja näyttöni ovat hyvin vahvoja B2B-myynnistä, autan useita yrityksiä myynnin saralla tälläkin hetkellä. Myynti on erittäin mukavaa työtä, mutta vaatii usein itsensä "likoon laittamista".
Nyt kissa pöydälle, tervetuloa blogiini
Tämä on ensimmäinen blogikirjoitukseni, jihuu! Uskaltauduin kirjoittamaan yrittäjän työssäni huomioimista liike-elämän mielenkiintoisista koukeroista sekä monenlaisista organisaatiokulttuureista. Haluan kirjoittaa asioista siten, että lukija saisi pohdittavaa kaunistelematta, mutta positiivisella vireellä. Saattaapa rivien välistä joskus vilahtaa...