Myyntitiimin loppuvuoden vauhti – miten saadaan homma maaliin hyvällä fiiliksellä?

09.09.2025

Syksy ja loppuvuosi ovat myynnissä usein vauhdikasta aikaa. Tavoitteet kummittelevat takaraivossa, kalenterit täyttyvät tapaamisista ja olo voi tuntua siltä, että nyt pitää painaa kaasua kahta kauheammin. Tiedän hyvin tunteen: samaan aikaan jännittää, väsyttää ja innostaa!

Työskentelin erään myyntitiimin kanssa viime syksynä. Heillä oli todella kovat loppuvuoden tavoitteet ja ilmapiiri oli kieltämättä vähän raskas. Kun aloimme jutella, paljastui että lähes jokaisella tiimin jäsenellä oli pää täynnä tekemättömiä asioita ja stressi oli korkealla. Päätimme pysähtyä hetkeksi ja kysyä: mitkä ovat kolme tärkeintä asiaa, joihin keskitymme tästä eteenpäin? Lopulta porukka huokaisi helpotuksesta: kaikkea ei tarvitse tehdä juuri nyt, ainoastaan keskittyä tärkeimpiin asioihin. Loppuvuosi kääntyikin heillä hyväksi, ja samalla he oppivat uuden tavan pitää fokusta yllä.

Kolme ajatusta loppuvuoteen

  1. Keskity olennaiseen – Loppuvuosi ei ole se hetki, kun yritetään ehtiä kaikkea. Kun tiimi rajaa tekemistään ja valitsee tärkeimmät, paine helpottaa ja tulokset paranevat.
  2. Pidä porukan henki yllä – Pieni asia voi nostaa koko tiimin fiilistä. Se tiimi, josta kerroin, otti loppuvuoden tavaksi aloittaa viikkopalaverit kertomalla yhden onnistumisen asiakkaan kanssa. Aluksi tarinat olivat pieniä, mutta niistä tuli pian viikon kohokohta. Yhtäkkiä stressin tilalle tuli yhdessä tekemisen ilo.
  3. Opi kiireen keskellä – Juuri kiireen alla syntyy usein parhaat oivallukset. Yksi tiimi tajusi, että heidän vahvuutensa olikin nopea reagointi asiakkaiden suuntaan, eikä täydellisten esitysten hiominen.

Mitä hyötyä valmennuksesta voisi olla?

Olen saanut toimia osana useita myyntitiimejä monenlaisissa rooleissa sekä valmentanut niin myyjiä kuin myyntitiimejäkin. Kerta toisensa jälkeen huomaan saman: kun tiimi pysähtyy hetkeksi yhdessä, syntyy uusia oivalluksia ja hyvää energiaa. Moni on sanonut, että jo parin tunnin keskustelu muutti heidän loppuvuotensa suunnan. Kunhan muistaa sen jälkeen pitää saman energian arjessakin yllä. 😊

Valmennus voi olla vaikka:

  • Tiimin yhteishengen buusti – miten pidetään fiilis hyvänä kiireessä ja autetaan toinen toisiamme?
  • Asiakaskohtaamisten kirkastus – miten tehdään jokaisesta asiakastapaamisesta merkityksellinen?

Jos haluat syvempää ja kestävämpää muutosta myyntitiimillesi, suosittelen pidempiaikaisia valmennuksia, joissa voidaan rakentaa jatkuvaa kehitystä ja oppimista:

  • Myyntitiimin kuukausittaiset työpajat – tiimi kokoontuu säännöllisesti analysoimaan asiakastilanteita, jakamaan onnistumisia ja kehittämään toimintaa.
  • Yksilölliset myyjän valmennukset – henkilökohtainen sparraus auttaa tunnistamaan vahvuudet, kehityskohteet ja konkretisoimaan, miten jokainen voi parantaa tuloksiaan.
  • Tuloksia, ei tulipaloja 3–6 kk:n valmennusohjelma (Timanttia Consulting) myyntitiimille, missä selkeytetään tavoitteet sekä strategia, luodaan yhteinen tahtotila ja sen pohjalta mm. tiimin yhteiset pelisäännöt.

Tehdään loppuvuodesta hyvä

Myynti ei ole vain numeroita. Se on tarinoita, kohtaamisia ja pieniä hetkiä, jotka jäävät asiakkaalle mieleen. Minulle on tärkeää auttaa tiimejä huomaamaan tämä, sekä löytämään keinot, joilla loppuvuosi ei tunnu pelkältä puristukselta, vaan siihen mahtuu myös paljon onnistumisia.

Jos haluat kuulla lisää valmennusmahdollisuuksista, laita viestiä. Katsotaan yhdessä, miten voimme tehdä loppuvuodesta teidän tiimille onnistunut – ja vieläpä hyvällä fiiliksellä.

Syysterkuin Kirsi

kirsi@vailolla.com