Asiakas keskiössä - onko näin?

26.02.2025

Minua pyydettiin viime vuonna kouluttamaan eräälle tiimille asiakaslähtöisyyttä ja "oikeanlaista asennetta" yrityksen asiakkaita kohtaan. Koulutuspäivät olivat onnistuneita ja koin, että minulla oli hyvin paljon annettavaa aiheen tiimoilta vankan asiakaspalvelutaustani ansiosta. Innostuin asiasta niin paljon, että sen myötä syntyi valmennuskokonaisuus asiakaskeskeisyydestä. Pääset halutessasi kurkkaamaan hyvin käytännönläheisen valmennuksen tiedot täältä: https://www.kirsisoini.fi/palvelut/

Kun innostun jostain aiheesta, kaivan siitä kaiken mahdollisen tiedon. Näin kävi tälläkin kerralla, ja innostukseni vain lisääntyi, kun huomasin asiakaskeskeisyyden puhututtavan yleisesti. Paino sanalla puhua. Puhetta riittää aiheen ympärillä, mutta samalla huomaan tekojen määrän olevan huomattavasti vähäisempää. Suuri osa organisaatioista kokee asiakkaan tärkeäksi, ja joillakin asiakas on jopa huomioitu yrityksen arvoissa. Sitten esitän kysymyksen: Mitä tapahtuu käytännössä?

Ihastuin Katiye Vuorelan kirjaan "Kadotettu asiakas - Kohti asiakaslähtöistä ajattelua" sen käytännönläheisyyden vuoksi. Vuorela painottaa, ettei asiakkaan tulisi olla missään tilanteessa itsestäänselvyys. Tässä olen hänen kanssaan samaa mieltä, sillä koetan aina muistaa, että "ilman asiakkaita ei ole liiketoimintaakaan". Vuorelan suorittaman Walk the Talk-tutkimuksen tulokset kuitenkin yllättivät minut suuresti. Tutkimustulokset osoittivat, että ne yritykset, jotka eivät maininneet asiakasta esim. arvoissaan, saivat tutkimuksessa parhaimmat arvosanat. Mitä mieltä olette tästä?


Valoa ja aurinkoa kevääseen!

Kirsi