Osaatko ottaa palautetta vastaan?

24.04.2025

Saatko mielestäsi tarpeeksi palautetta tekemästäsi työstä? 

Kysyn jokaisen vetämäni koulutuksen ja valmennuksen jälkeen palautetta osallistujilta, koska vain sen myötä pystyn parhaiten parantamaan toimintaani. Miten muutoin tietäisin, missä minulla on kehitettävää? 

Jostain syystä viime viikkoni ovat sisältäneet todella paljon palautteen vastaanottamista. Se on henkisesti rankkaa, etenkin jos vastaanottaa ns. korjaavaa palautetta. Tässä kohtaa minun täytyy heti myöntää etten ole ollut maailman paras palautteen vastaanottaja, etenkään rakentavan tai korjaavan palautteen. Toisaalta en ehkä ole ollut huippuhyvä palautteen antajakaan, mutta satojen palautekokemusten myötä olen saanut  harjoitella tätä taitoa ja kehkeytynyt siinä suht hyväksi. Koska kyseessä on taito, jokainen pystyy sen oppimaan, jos vain halua riittää uuden oppimiseen. 

Viime viikolla toimin kouluttajana eräässä webinaarissa, minkä aiheena oli käytännön asiakaskeskeisyys. Kyseiseen webinaariin osallistui noin kuusikymmentä henkilöä eri organisaatioista ympäri Suomea. Koska  webinaari oli ihan perustasoa, oli se hyvin pintaraapaisu aiheeseen. Syväluotaavat asiakaskeskeisyyden luennot tai -valmennukset ovat asia erikseen ja niiden kestot ovat yleensä useita päiviä. 

Sitten asiaan. Webinaari meni hyvin ja palautekin oli pääsääntöisin erinomaista, PAITSI se yksi. On ollut jännä huomata, että monesti palautteiden joukosta löytyy aina yksi ikävä kommentti, joten enää se ei saa minua pois tolaltani. Tällä kertaa vastaajan mielestä mikään ei mennyt hyvin, eikä webinaarissa ollut mitään uutta tai mielenkiintoista ja minäkin olin tosi ärsyttävä tyyppi.

Okei, hän oli sitä mieltä, mutta mitä minä voin oppia tästä? 

- Voisinko löytää jonkun uuden näkökulman seuraavaan webinaariin, jotta siitä tulisi mielenkiintoisempi?

- Kaikkia ei voi miellyttää, vaikka mikä olisi

- Henkilöllä voi olla huono päivä tai vaikeuksia omassa elämässään

- Ehkä henkilö oli väärässä webinaarissa, tai ehkä minä olin :)

Joka tapauksessa tällaiset negatiivispainotteiset palautteetkin otan kiitollisena vastaan, koska niistä minä kehityn parhaiten. Monesti palauteryöpyn seassa on mukana totuudensiemenkin, välillä hieman vaikeasti löydettävissä.

Kun yrittäjänä on esillä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, palautetta saa väistämättä - halusipa sitä tai ei. Suurin osa saamastani palautteesta somessa on kannustavaa, mutta valitettavasti joukossa voi olla ilkeitäkin kommentteja - sellaisia, missä henkilö kaataa huonoa oloaan toisten niskaan. En yhtään ihmettele, että monet jättäytyvät pois somen maailmasta, sillä palaute voi olla siellä hyvinkin pisteliästä. Toinen viime viikkoinen tilanne oli juuri tällainen ja sisälsi ikävää palautetta persoonastani ihan tuntemattomalta naishenkilöltä. Kyseisessä palautteenannossa ei käytetty minkäänlaista palautteenantomallia, vaan kritiikkiä tuutattiin yli laidan. Sellaiseen palautteeseen on vaikea suhtautua ilman jonkinlaista sisäistä tunnekuohuntaa. - "Minä olen mikä olen. Jos sinua ei kiinnosta, ole sitten seuraamatta minua. Seuraa vaikka jotain muuta ja hanki oma elämä!"

Kolmas tilanne viime viikolla sisälsi ihanan myönteistä palautetta. Minua kiiteltiin vuolaasti hyvin tehdystä työstä ja sellainen palaute lämmittää aina mieltä. Joillekin henkilöille myönteisten palautteiden vastaanottaminen voi olla vaikeaa, mutta minusta se on ihanaa ja energisoivaa.

Tutkimusprofessori Jari Hakanen kertoo kirjoittamassaan artikkelissa "Etkö saa työstäsi palautetta? Näin annat sitä itsellesi" (TTL. Verkkolehti Työpiste. 2017), että palaute on merkki siitä, että ihminen sekä hänen työpanoksensa huomataan. Tämä tieto mielessäni jatkan seuraaviin palautteiden vastaanottamisiin hymyssäsuin.

Miten sinä? Oletko hyvä vastaanottamaan palautetta? Miltä sinusta tuntuisi saada yllämainittua palautetta? 

Jossain vaiheessa kirjoitan enemmän palautteen antamisesta. Se onkin aivan toinen juttu.


Aurinkoista kevättä

Kirsi